Runkobussilinjasto

Turkulainen 10.10.2018

Runkobussilinjasto etenee

Kaupunginvaltuusto päätti vuonna 2009, että Turun joukkoliikenne perustuu vuonna 2020 runkobussilinjastoon. Asia on nyt valmistelussa, vaikka aivan ei aikataulussa pysykään mm. toriparkkityömaan johdosta. Ehdotus eri linjavaihtoehdoista valmistui tänä syksynä ja kaikilla on ollut mahdollisuus lausua asiasta. Kommentteja ja kannanottoja onkin tullut satoja, joka kertoo asian tärkeydestä ja kiinnostavuudesta.

Mitä runkobussilinjasto sitten on? Kyseessä on tiheästi liikennöity, vahvoilla liikenne-etuuksilla (mm. omia bussikaistoja ja liikennevaloetuja) ja hyvällä informaatiolla tehty bussilinjasto. Keskustan läpi meneviä runkolinjoja tukee vahva kehärunkolinja. Lisäksi runkolinjastoja tukee harvemmin liikennöity linjasto.

Kyseessä on erinomainen koko Turun kaupunkiseudun elinvoimaa lisäävä hanke, ja onkin tärkeää että kaikki Turun ympäristökunnat lähtevät mukaan hankkeeseen. Tärkeää on myös kustannusten oikeudenmukainen kuntajako.

Kehälinjavaihtoehdoista parempi on ns. laajempi vaihtoehto. Koska se tukee paremmin kehittyvien alueiden kuten Linnakaupungin ja satama-alueen, Kupittaan ja Tiedepuiston alueen sekä Skanssin rakentumista tarjoamalla tiheävuoroisia yhteyksiä muuallekin kuin ydinkeskustaan tai sen kautta. Lisäksi se palvelee paremmin mm. Itä-Turun alueen asukkaita.

Runkobussijärjestelmän johdosta ollaan joitakin pysäkkejä poistamassa. Näissä tapauksissa suositan tarkkaa harkintaa ja virkamiesten kuuntelevan saatua palautetta, koska pitkät kävelymatkat saattavat jopa estää esimerkiksi ikäihmisten bussin käytön.

Kehälinjan vaihtopysäkkeihin on myös tärkeää panostaa, mitä parempia ne ovat, sitä miellyttävämmäksi ja helpommaksi vaihtotapahtuma koetaan ja sitä jouhevammin tämä uusi järjestelmä otetaan vastaan.

Runkobussijärjestelmän johdosta ei ole myöskään tarvetta sulkea Tuomiokirkkosiltaa henkilöautoliikenteeltä, enimmillään sillalle tarvitaan joukkoliikennekaista. Myös Auransillan käyttöä henkilöautojen tonttiliikenteelle on mahdollista jatkaa, läpiajo saattaa olla perusteltua kieltää, jotta runkobussijärjestelmä voidaan toteuttaa onnistuneesti.

Kokonaisuudessaan runkobussilinjasto on erinomainen uudistus joukkoliikennejärjestelmäämme ja se vie valmistuessaan suositun FÖLIMME seuraavalla palvelutasolle.

Mika Maaskola
Turun SDP:n puheenjohtaja