Kasvukeskukset tiiviimmin yhteen

Turkulainen 30.3.2019

Tutkija Timo Aro on todennut Helsinki-Turku-Tampere -alueesta seuraavaa: ”Kasvukolmion alueen osuus on väestön, työpaikkojen, BKT:n, tutkimus- ja kehitysmenojen ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osalta keskimäärin 50-70 % koko maan osuudesta”. Nämä tiedot kuvaavat tilannetta muutamien vuosien takaa ja nyt nuo osuudet ovat jo varmaan suuremmat.

Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI julkaisi vuoteen 2040 ulottuvan väestöennusteen 10 keskeiselle kaupunkiseudulle Suomessa.

Ennusteen mukaan Suomessa on 20 vuoden kuluttua vain kolme kasvavaa kaupunkiseutua, juurikin tämä Aron tutkima kasvukolmio, joka on elintärkeä koko Suomelle.

Turku seutuineen tulee olemaan yksi väestökisan voittajista.

Tutkimuksen mukaan väestön kasvu johtuu muuttoliikkeestä muista seutukunnista, sekä ulkomailta. Tämän lisäksi kaivataan muuttoliikettä Turkuun myös Tampereen ja pääkaupungin seutujen suunnalta.

Tunnin juna ja hyvin toimiva moottoritie vastaavat sujuvaan liikkumiseen Helsingin suuntaan, mutta miltä näyttää Tampereen suunta? Ei hyvältä. Ysitien ongelmat tiedetään ja raiteillakin henkilöliikenne tökkii.

Sujuvaan liikenteeseen Turun ja Tampereen välillä liittyy myös muun muassa opiskelijoitten kasvava liikkumistarve, koska Diplomi-insinöörien koulutuksen käynnistäminen Turussa tuntuu kestävän.

Ihmisten pitää päästä liikkumaan nopeasti, turvallisesti ja sujuvasti Tampereen ja Turun työpaikkakeskittymien välillä. Kasvukolmion yhden sivun kehittämisen unohtaminen tässä vaiheessa olisi suuri virhe.

eduskuntavaaliehdokas (sd.)