Kirjoituksia

Täältä löytyy kirjoituksia, puheitani ja valtuustoaloitteitani.

Mikan kirjoitus yksinasuvista.

Pidetään kaikki mukana

Perhekulttuuri ja väestörakenne ovat ilmeisessä murroksessa tässä ajassa. Kun yli miljoona suomalaista asuu yksin, ovat he oleellinen osa kansantaloutta ja kysynnän ylläpitämistä. Yhdenvertaisuuslaki edellyttää, että ihmisiä ei aseteta eriarvoiseen asemaan perhesuhteiden perusteella.

Yli miljoona suomalaista asuu yksin. Asuinkunnista yli 40 prosenttia on yhden hengen talouksia. Määrällisesti yksinasuvia on eniten Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Tilastokeskuksen mukaan Turku on Suomen ykköskaupunki yksinasuvien määrässä, sillä Turussa kotitalouksista 53,1 prosenttia on yksinasuvia.

Meidän kaikkien tehtävä on huolehtia siitä, että myös sellaiset henkilöt, jotka tarvitsevat enemmän tukea, pysyvät yhteiskunnassa mukana ja sen mahdollisimman tasavertaisina jäseninä. Huolehtia siitä, että olemme yhdenvertaisia yksilöinä, kuuluipa talouteemme yksi tai useampi henkilö.

Yhtenä keinona parantaa kaikkien yksineläjien asemaa tässä muuttuvassa yhteiskunnassa on avata ja päivittää yhdenvertaisuuslakia. Lait säädetään eduskunnassa ja eduskuntaan tarvitaankin samoin ajattelevia edustajia ja sen lisäksi laajaa yhteiskunnallista keskustelua ja mukaan keskusteluun tulee ottaa myös kansalaisjärjestöt. Se on ainoa keino puuttua niihin juurisyihin, jotka asettavat yksinasuvat eriarvoiseen asemaan muuhun väestöön nähden.

Joten tulevilla eduskuntavaaleilla on tässäkin asiassa merkitystä ja nimenomaan sillä on merkitystä, kenelle äänesi annat. Muista äänestää.

Mika Maaskola

Turun kaupunginvaltuuston pj ja eduskuntavaaliehdokas (SDP)

Elinikäinen liikunta on kaikkien oikeus.

Aamuset, SDP kaikki mukaan liite 15.3.2023.

Me suomalaiset liikumme nykyisin aivan liian vähän ja istumme aivan liian paljon.

On arvoitu, että liikkumattomuuden ja istumisen kustannukset yhteiskunnalle ovat vuositasolla noin kolme miljardia euroa ja yksilötasolla se koskettaa sairastumisen myötä niin taloutta kuin inhimillistä elämää.

Tuo kolme miljardia muodostuu mm. kustannuksista jotka aiheutuvat erityistä hoitoa vaativista sairauksista: 2. tyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, eräät syövät, tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ja mielenterveyssairaudet.

On tärkeää tiedostaa, että riskiä sairastua edellä mainittuihin sairauksiin pystyy vähentämään hyvin kohtuullisella terveysliikunnalla. Se voi tarkoittaa viikossa vähintään 2,5 h reipasta liikuntaa (esim. sauvakävely) tai vaihtoehtoisesti rasittavaa liikuntaa (esim. juoksua) 1,5 h. Tämän lisäksi tulisi tehdä lihaskuntoharjoitteita ja tasapainoharjoitteita 2 X viikossa. Kyseiset liikuntamäärät voi kerätä pieninä määrinä koko viikon ajalla. Eihän tunnu mahdottomalta?

Myös yhteiskunnan tulee ottaa nykyistä suurempi rooli meidän kaikenikäisten liikuttamisessa. Se sisältää arkiliikuntapaikkojen rakentamista ja niiden hyvää ylläpitoa, hoidettuja pyörätietä, kuntoratoja ja ulkokuntolaitteiden sijoittelua laajasti eri asuinalueille.

Meidän tulee tukea myös urheiluseuroja, jotka tekevät korvaamattoman arvokasta työtä lasten ja nuorten liikuttamisessa. Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla myös ainakin yksi harrastus ja meidän tuleekin taata kaikille sellainen. Myös huippu-urheilun tukeminen on tärkeää. Iivo Niskasen ja Vilma Murron esimerkin voimalla on moni nuori saatu pois ruudun äärestä terveellisen liikkumisen pariin.

Hyvää ja liikunnallista vaalikevättä kaikille toivottaen.

Mika Maaskola

Turun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.)