Liikunta kuuluu kaikille

Mielipidekirjoitus Turun Sanomat 11.4.2019

UKK-instituutin koordinoiman tutkimuksen mukaan liikkumattomuus aiheuttaa Suomelle jopa seitsemän miljardin euron sotekulut vuosittain. Ja kustannus on kasvamaan päin väestön ikääntyessä.

Valtion ja kuntien tulee tukea kansalaisten liikkumista nykyistä huomattavasti enemmän. Halu liikkumiseen on lapselle luontaista. Tätä tulee ruokkia, jotta liikunnallinen elämäntapa kantaa läpi elämän.

Liikunnallinen ihminen pysyy liikkumatonta terveempänä ja tämä säästää yhteiskunnan kustannuksia. Terve ihminen ei tarvitse hoitoa ja pystyy asumaan pidempään kotona.

Yleisradio nosti verkkosivuillaan 4.4. esiin sen, että aihe ei puhuta vaalikentillä. Se on harmi, sillä liikuntaan panostetut eurot maksavat itsensä monin verroin takaisin. Yhteiskunnan kannattaa siis turvata
liikuntamahdollisuudet kaikille!

Koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann kyseenalaistaa Ylen verkkosivulla 3.4. urheilupaikkojen yksityistämisen tarpeen. Hänen mukaansa yksityistäminen johtaa eriarvoisuuden lisääntymiseen, koska vain paksulla lompakolla ja sopivalla elämäntilanteella varustetut voivat nauttia näistä palveluista.

Olen vahvasti samaa mieltä Dettmannin kanssa. On pidettävä huoli siitä, että jokainen lapsi, nuori ja aikuinen pääsee liikkumaan – myös ohjatusti – ilman, että se on kenellekään liian kallista. Yhteiskunnan panostusta tarvitaan niin liikuntapalvelujen tuottamiseen, liikuntapaikkojen rakentamiseen kuin myös jo olemassa olevien paikkojen kunnossapitoon.

Sdp:n tavoitteena on toteuttaa harrastustakuu, eli jokaisen lapsen mahdollisuus harrastaa. Haluamme myös siirtyä valtakunnallisesti joustavaan koulupäivään, mikä mahdollistaa harrastustoiminnan
järjestämisen koulupäivän aikana. Uudistetaan aamu- ja iltapäivätoiminta ja kytketään ne osaksi joustavaa koulupäivää.

Julkisten liikuntapalveluiden rinnalla ja kumppanina toimivat urheiluseurat takaavat kohtuuhintaiset harrastusmahdollisuudet kansalaisille.

Seurojen tekemä korvaamattoman arvokas työ kansalaisten liikuttamisen eteen vaatii yhä enenevässä määrin yhteiskunnan tukea, jotta tämä liikuntamme ja urheilumme kivijalka voisi toimia sellaisena
jatkossakin.

varakansanedustaja (sd)